Tämä merkintä ei noudata tieteellistä tarkkuutta tai perustu lähteisiin. Väittämät ovat kirjoittajan omia mielipiteitä, joiden taustalla on vankka musta tuntuu -periaate.
Arvo Ylpön tiedetään kysyneen samaa vähän toisin sanoin toisesta asiasta: "Mitä pahaa on terveissä lapsissa?"
Kunnollisuus on jo sanana kauhea. Sen painolastiin on niputettu tuolta 1800-luvun lopulta aina McCarthyn kommunistivainoihin jokseenkin kaikki tekosyyt, joiden varjolla lähimmäisen saa raiskata, ampua tai ainakin jättää oman onnensa nojaan, sillä jokainen on oman onnensa seppä. Kunnollinen ihminen saa täydet kansalaisoikeudet ja on lääninherra vähemmän kunnolliselle lähimmäiselleen. Kunnollisuuden toteutuminen kansalaisuudessa ei noudattanut rajoja. Neuvostokansalaista kasvatettiin samanlaisessa moralismien liemessä kuin amerikkalaisia vastineitaan.
Ihminen, minä, sinä, hän, voi olla itsekseen raitis, liikunnallinen ja selibatiaa hipovan monogaaminen. Huom! Tämä on luovuttamaton oikeus. Jokainen saa itse säätää sädekehänsä niin tiukalle kuin haluaa.
Mutta jos ollaan tätä kaikkea ääneen lausutusti ja sille laitetaan otsikoksi olla kunnollinen, me siirrymme pois yksilön omien eettisten valintojen maisemista kohti yhteisön moraalia. Tällöin sädekehän löysääminen muuttuu kielletyksi.
Jos ihminen on kunnollinen keskellä metsää niin, ettei kukaan huomaa sitä, onko hän silloin oikeasti kunnollinen?
Joistakin yhteisötasolla esitetyistä moraaliopeista voi olla vilpittömästi sitä mieltä, että ne ovat hyviä. On ihan jees, ettemme ainakaan aivan kaikki tapa ja pahoinpitele toisiamme. Mutta yleisistä ihmisoikeuksista on vain kukonaskel siihen, että sisäinen puritaani nostaa päätään. Tämä on kalvinismia. Kunnollisuus lähtee yksilöstä, säteilee yksilöstä yhteisöön, alhaalta ylös, vasemmalta oikealle, kunnes joukkoviestimet, puskaradio ja Internet palauttavat sen normeina koko yleisölle. Joka ottaa sen vastaan tyytyväisenä, sillä asiastahan ollaan jo valmiiksi samaa mieltä.
Kunnon kansalainen noudattaa hyviä tapoja. Hän elää ja kuolee terveenä. Hän ja muut hänenkaltaisensa tilaavat lehtiä, joissa kerrotaan yhä uusia tapoja olla kunnollinen. He katsovat myötätuntoa uhkuen televisio-ohjelmia, joissa kuuluisat (sekä tavalliset) ihmiset kertovat, miten heidän avioliittonsa romahtivat, kun puoliso suuteli vierasta henkilöä pikkujouluristeilyllä. He vilkuilevat paheksuen lihavaa naapurinrouvaa, joka tupakoi kuin korsteeni ja vetää perskännit kaksi kertaa viikossa. Tuolleko pitäisi yhteisillä verorahoilla kustantaa vielä maksansiirto ja dialyysihoito?
Kunnollisuuden sivutuote on suvaitsemattomuus kunnottomia kohtaan. Kuta enemmän kunnollisuus lisääntyy, sitä suuremmaksi käy vaara, että kunnottomuutta aletaan pitää isänmaanpetturuutena.
5 kommenttia:
Jos kunnollisuus ahdistaa, voi vilkuilla straight edge -tyyppien tatuointeja. Totta kai on älykästä ottaa 18-vuotiaana iholleen julistus, että "ikänä en viinaa juo, yäks."
(Kyllä, olen laiska ja rakastan äärimmäisyyksiä ja olkinukkeargumentointia.)
Kunnollisuuden julistaminen ahdistaa. Niin kuin julistus aina. Ja samaanhan itsekin syyllistyn. Jos ei sitä mistään muusta huomaa, niin siitä, miten ystäväni aina reagoivat, kun paasaan kansalaiskuntoisuutta ja hyveellisyyttä vastaan.
Niin julistaminen tietenkin, aivan. Ei kenenkään raittius ja reippaus vie minulta tai muilta mitään pois.
Hyvät hyssykät, pitääkö minun kirjoittaa vielä kolmas teksti samasta aiheesta: "Miten yksilölliset elämäntapavalinnat ja ratkaisut voivat sisältää tiedostettuja tai tiedostamattomia viktoriaanis-kansallissosialistisia moralismeja – eivätkä siis olekaan enää yksilöllisiä, vaan yhteisöllisiä tai yhteisyyttä sisältäviä salakavalia elämäntapaohjeita, joiden toisessa päässä odottaa Moraalisen Enemmistön tuomitsemien kelvottomien kansalaisten heitteillejättö tai eutanasia".
On aivan erityisen ihastuttavaa, että käytät kunnollisuuskeskustelun yhteydessä ilmausta "hyvät hyssykät".
Lähetä kommentti