Vaikka kuinka vakuuttelisin, tiedän, ettei kukaan todellisuudessa usko etten ole katkera, kun kerron, etten pidä onnellisuudesta. Yritän pehmentää kantaani toteamalla etten toki pidä myöskään onnettomuudesta tai synkeämielisyydestä; en ole teinigootti eikä onnellisuudesta pitämättömyyteni ole tapa, jolla selitän omaa alakuloisuuttani itselleni tai maailmalle parhain päin. Päinvastoin, oikeastaan. Olen ollut viime aikoina jopa huolestuttavassa määrin hyväntuulinen. Sen sijaan ajatus onnellisuudesta menestyksen mittarina, self help -kirjallisuuden ja psykomedikalisaation edustama onnellisuusfasismi, herättelee seppukuviettiäni koiranunestaan. Tätäkään ei tosin pidä ymmärtää väärin. En inhoa ainoastaan jotakin abstraktia amerikkalaisperäistä onnellisuuspakkoa, johon liittyy onnellisuuskirjallisuus, Dr. Phil ja mielialalääkkeitä myyvät globaalit lääkeyhtiöt - jotakin iljettävää mutta onneksi, pohjimmiltaan, valtameren toisella puolella asuvaa. Ei. Vierastan onnellisuutta kokonaisuudessaan, myös sen eurooppalaisena, pidättäytyvämpänä versiona. Vastustan ajatusta jatkuvasta onnellisuudesta. Onnellisuus ei ole hedelmällinen, uutta rakentava tila.
Mikäli onnellisuus ymmärretään perustavanlaatuisena tyytyväisyytenä elämään tai vastoinkäymisten poissaolona, onnellisuutta voidaan pitää jopa yhteiskunnallisesti vaarallisena tavoitteena. Tyytyväisyys merkitsee passiivisuutta, ja passiivisuus merkitsee alistumista. Vierastan tämän vuoksi myös tapaa, jolla sosiaalisessa elämässä yksilöistä tehdään yhteiskunnallisia statusarvioita onnellisuusvaikutelman perustella. “Anna vaikuttaa onnelliselta sen Jannensa kanssa, kiva että Annallakin menee viimein hyvin” tarkoittaa samaa kuin “Anna on onneksi viimein normaali, nyt se löytää varmaan työpaikankin ja sitä kehtaa kutsua illanistujaisiin” eli “Anna ei pyristele vaan on tyytyväinen” eli “Anna on yhteiskuntakelpoinen”. Onnellisuusfasistisessa maailmassa onnellisuus merkitsee menestymistä elämässä, ja menestyksen eteen on tehtävä töitä. Masennus on välikausi, voimien keräämisen kausi, jonka aikana ponnistellaan protestanttishenkisesti hartiavoimin parantumisen eteen. Narratiivin lopussa odottaa palkinto, loppuhuipennus: onnellisuus, menestys, uusi työpaikka, uusi parisuhde ja tyytyväisyys, onnellisuustyön loppu.
Onnellisuus ei ole ainoastaan Zeitgeistissa elävä sosiaalinen normi, vaan sen ensisijaisuus onnettomuuteen nähden on istutettu kieleen. Suomen kielessä “onneton” ei merkitse ainoastaan ei-onnellista, vaan myös “huonoa”. Sama koskee “surkeaa”, jonka johdannainen “surkimus” ei suinkaan viittaa ensisijaisesti ihmiseen, jolla on surku. Englannin kielessä “miserable” merkitsee paitsi onnetonta ja surkeaa, myös epäonnistunutta ja naurettavaa (“a miserable jerk”, “a miserable liar”). Voidaan pohtia myös sitä, miksi adjektiivilla “katkera” on lähtökohtaisesti niin negatiivinen klangi. Jokainen, joka on joskus kokenut vääryyttä tai pettymystä, on kokenut myös hitusen katkeruutta. Katkeruus on epämiellyttävä tunne, tukahdutetusta surusta ja vihasta jalostettu kokemus, joka auttaa tuntemaan empatiaa muita kohtaan, jotka kokevat vääryyttä. Niin kauan kuin katkeruus ei tarkoita piilevää vihaa, hyppysellinen katkeruutta maustaa psyykettä kuin suola. Se nostaa sieltä esiin ymmärryksen. Ja toki, kuten suola, liiallisena annoksena katkeruus kätkee alleen kaiken muun ja tekee kokonaisuudesta pahanmakuisen.
Harmonisen onnellisuuden poissaolo on tila, joka kannustaa toimintaan. Toisaalta vakava masentuneisuus lamaannuttaa ja estää toimimasta. Eric G. Wilson luotaa toiminnan ja mielialan välistä suhdetta onnellisuudenvastaisessa pamfletissaan Against Happiness: In Praise of Melancholy, ja käy sosiologiseen taistoon amerikkalaista onnellisuuskirjallisuutta, hymyilevää televisiojulkisuutta ja elämää koskevia käsityksiä vastaan. Wilson toteaa, ja vapauttaa samalla melankoliset sisarensa ja veljensä ympäri maailmaa:
“Let's be serious: Life, in any form, is terribly and irredeemably hard. ... My basic instinct is toward melancholia — a state I must nourish. In fostering my essential nature, I'm trying to live according to what I see as my deep calling. Granted, it's difficult at times to hold hard to this vocation, this labor in the fields of sadness. But I realize somewhere in the core of my bones that I was born to the blues.”
Wilsonin keskeisin väite on: onnellisuus ei ole hyve. Onnellisuus on yhteiskunnallinen normi, joka on muokattavissa toiseksi. Onnellisuuden vaatimuksesta on mahdollista päästä eroon. Onnellisuus ei ennakoi kausaalisesti menestystä, laadukkaita sosiaalisia suhteita, aineellista tuottoisuutta tai sielullista syvyyttä. Onnellisuuskirjat, lääkkeet ja psykologinen hoito eivät ole pakollista työtä, joka 2000-lukulaisen yksilön on käytävä läpi tullakseen norminmukaiseksi ihmiseksi, hyväksytyksi ja kunnioitetuksi yhteisönsä jäseneksi. Päin vastoin - melankolia, vaihtelevat mielialat ja kohtuullisessa määrin jopa onnettomuus toimivat generaattorina muutokselle. Muutoksenhalu taas on edellytys inhimilliselle toiminnalle ja ihmisen maailmaa muokkaavalle tehtävälle, se on eräänlainen kaiken ihmisenä olemisen primus motor. Tässä on nähtävissä viitteitä Hannah Arendtin Vita activaan ja ajatukseen siitä että ihminen muokkaa maailmaansa aktiivisesti, seuraaville sukupolville katsottavaksi ja koettavaksi, heille joita emme vielä tunne, ja tekee samalla oman olemassaolonsa merkitykselliseksi. Jos emme tekisi mitään, jos emme haluaisi muuttaa mitään, mitä merkitystä lyhyellä kärsimyksen ja säryn kuorruttamalla eksistenssillä olisi? Elämästä ei jäisi jäljelle mitään. Pelkkä seuraavalle sukupolvelle siirtyvä olemassaolon kipu.
Voidaan tietysti ajatella, että onnellisuuden pakko on yhteiskunnallisen tuottamisen ja toimeliaisuuden kannalta nimenomaan funktionaalista - ihmiset kuluttavat, tekevät työtä, pariutuvat, lisääntyvät ja lopulta kuolevat tavoitellessaan onnellisuutta, joka ei koskaan ole todella mahdollista. Tästä tietoiseksi tuleminen ei tarkoita muuttumista Buddhaksi tai täydellistä emansipoitumista onnellisuuden toiveesta. Sen sijaan se auttaa ymmärtämään niitä sosiaalisen elämän, kuluttamisen ja yhteiskunnallisen olemisen tapoja ja pakkoja, jotka perustuvat onnellisuusimperatiiville. Koska onnellisuuden tavoittelu aiheuttaa usein vain lisää onnettomuutta, se voi toimia myös psykologisesti helpottavana tietoisuutena. On ihan ok, että menee huonosti. Sillä ei ole suoraa yhteyttä menestykseen, tuotteliaisuuteen, yhteiskunnalliseen asemaan tai sosiaalisten suhteiden laatuun. Abraham Lincolnilla meni psyykkisesti huonosti. Boris Jeltsinillä meni psyykkisesti huonosti. Winston Churchill oppi ajan kanssa elämään kliinisen depressionsa, “mustan koiran” (black dog) kanssa, mutta vaikka Churchill veti Jaltalla Oderin-Neissen linjaa ja toimi eurooppalaisten yhteismarkkinoiden ja unionin ideologisena isänä, hän oli vuosikymmenien ajan kroonisesti alakuloinen.
Onnellisuudenvastustaja Eric G. Wilson käyttää empiirisenä todistusaineistonaan 1900-luvun poliitikkojen sijasta kirjailijoita ja runoilijoita, ennen kaikkea John Keatsia (1795-1821). Keatsin elämä on onnellisuuden ja tuotteliaisuuden kannalta erinomainen esimerkki - onnettomuuden, kuoleman ja surun kalvamalle runoilijalle “onnellisuuden” tavoitteleminen kun olisi ollut kelvoton vitsi. Keats menetti jo varhain koko perheensä kuolemalle: isä kuoli tapaturmaisesti, äiti tuberkuloosiin ja veli muihin tauteihin. Keats itse tiesi jo 25-vuotiaana kuolevansa pian, mikä oli ikävä asiaintila eritoten siksi, että hän oli tavannut hiljattain Fanny Brawnen, elämänsä suuren rakkauden, ja mennyt tämän kanssa kihloihin.
Keatsin tarina saisi kenet tahansa pyörryksiin vihasta olemassaoloa kohtaan - nuori lahjakas runoilija, kaikki mennyt päin helvettiä paitsi runot ja rakkaus, ja sitten nekin viedään pois ennen kuin runoilija ehtii tuotteliaimpaan ikäänsä ja rakkaus saa täyttymyksensä... Mutta tämä ei ole kertomus John Keatsin urheudesta. Eikä siitä, kuinka Keats ei katkeroitunut vaan säilytti optisminsa (minkä optimismin?), ei, Keatsin esimerkki osoittaa ainoastaan sen, kuinka onnettomuus, tuska ja suru voivat synnyttää jotakin sellaista, mikä on mahdollista vain kärsimyksen kautta, ei työstämällä sitä onnellisuudeksi vaan tutkimalla sitä, katselemalla sitä läheltä ja kaukaa ja suhtautumalla siihen avoimin mielin. Melankoliassa ei ole pohjimmiltaan mitään vikaa.
Wilson osoittaa kirjassaan, kuinka John Keatsin koko tuotanto, samoin kuin Keats ihmisenä, sellaisena kuin me hänet tunnemme, ammentaa melankoliasta tuottavana voimana. Keatsille melankolia oli elämän keskeisin sisältö ja tummat mielialat ärsykkeitä, jotka kiihottivat älyä ja mielikuvitusta. Vuonna 1819 julkaistussa runossa “Oodi melankolialle” Keats kiteyttää surun idean. Ilo edellyttää surua, muutos kauniimpaan edellyttää rumaa, ja kauneus, voidakseen olla kauneutta, on luonteeltaan kuolevaa ja katoavaa. Wilson kirjoittaa Keatsista:
In his 1819 "Ode on Melancholy," he (Keats) urges us not to alleviate our blues with befuddling chemicals, seek escape through suicide, or "drown the wakeful anguish of the soul." Remaining conscious of our dark moods, we might fall into a "melancholy fit," a deep experience of life's transience but also of its beauty. This melancholy fit is a mixed affair. It falls from heaven "like a weeping cloud,/That fosters the droop-headed flowers all." But it also brings rain and nourishment. Indeed, this cloud "hides the green hill in an April shroud."
Keatsin maailmassa onnellisuuden imperatiivi olisi ollut paitsi brutaali, myös väkivaltainen. Elämä on tehty hienovaraisesta kudoksesta. Se on herkkää ja vaihtelevaa, eikä sitä voi pakottaa onnellisuudeksi tai menestykseksi, sillä elämä ei ole kone. Oikeastaan elämä on täydellisen ei-moderni ilmiö, se pakenee lähes kaikkea säännönmukaisuutta vaikka noudattaakin positivistisia luonnonlakeja. Olemassaolo on mysteeri, muttei sitäkään säännönmukaisesti. Moderni ahdistus perustuu hallitsemattomuuteen, mikä on tietenkin ironinen paradoksi sillä hallitsemattomuus on modernin elämän, sellaisena kuin me sen tunnemme, ainoa lainalaisuus. Mutta minä en tätä toki keksinyt, eikä Wilson, eikä edes Keats. Joku saattoi aavistaa sen jopa ennen Siddharta Gautamaa.
Eräänä yönä me istumme isomunaisen ystäväni kanssa asunnossani, sängyllä, ja juomme viiniä. Hän istuu sängyn toisessa päädyssä ja minä toisessa päädyssä. Yöpöydälläni, hänen päädyssään, on Keatsin runoja. Radiossa soi vanha Smiths. “Keats and Yeats are on your side”, sanon, ja hän virnistää väsyneesti. En haluaisi ottaa Keatsia puheeksi, sillä on olemassa riski, että hän ymmärtäisi kaiken väärin. Joutuisin aloittamaan selittelemällä: “en ole synkistelijä enkä katkera...”, “en aliarvioi masennusta tai väitä että mielialalääkkeistä tai terapiasta pitäisi luopua...”, “en ihannoi masennusta, tässä on nyt kyse eri asiasta...” Lopulta hän nauraisi. Hän nauraa aina Morrisseyllekin, joka on hänen mielestään niin synkkä että se on melkein jo vitsi. Sitten hän nauraisi minulle, ja punastuisin, minkä jälkeen sanoisin jotakin sarkastista, mutta todellisuudessa loukkaantuisin sydänjuuriani myöten, salaa.
Pahinta on, etten saa kerrottua hänelle että pelkään olevani vakavasti sairas. Hän menisi hämilleen sellaisesta tiedosta, koteloituisi ja vaikenisi kotelonsa sisällä. Olisi sanottava jotakin leikkisää, mutta se olisi mahdotonta. Suustani alkaa pulpahdella sanoja (en itsekään ymmärrä mitä yritän sanoa): “Olen kyllä Keatsin kanssa samaa mieltä siitä, että melankolia voi olla luovaa, silloin kun se ei ole kliinistä, täysin lohdutonta ja kuolemaorientoitunutta. Alakulo voi myös aaltoilla, synkistä elämänlopun hetkistä hieman siedettävämpiin hetkiin, jolloin tilannetta voi pohdiskella hetken aikaa ja ottaa happea ennen seuraavaa hyökyaaltoa, joka vie taas syvyyksiin...” mutta sitten hän tulee lähemmäs sängyllä, laittaa kädet ympärilleni ja suutelee poskeani, ja minä alan itkeä. Pyyhin nenääni hihanvarteen ja ajattelen: jos jostain asiasta olen onnellinen niin olen onnellinen siitä, ettei ole pakko olla onnellinen. Mutta sitä en sano ääneen, sillä silloin hän päästäisi irti.
perjantaina, huhtikuuta 25, 2008
Melankolian mahdollisuus
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
36 kommenttia:
Mä uskon siihen, että mielialalääkkeistä on hyötyä. Uskon myös siihen, että terapiasta on hyötyä. Tai oikeastaan tiedän sen - kävin viime kesänä ja syksynä muutaman kerran terapeutin juttusilla, olin eronnut hiljattain seurustelukumppanistani ja elämä oli sekaisin. Joskin se, mitä tunsin silloin, ei ollut oikeastaan melankoliaa vaan akuuttia kipua. Sellaista "soittakaa ambulanssi, luulen että kuolen" -kipua. Terapia auttoi siihen, mutta ei se onnelliseksi tehnyt. Ensimmäiset onnen tunteet tulivat vasta paljon myöhemmin, ne tulivat salakavalasti käymään ja katosivat samantien.
Masennus on helvettiä ja invalidisoivaa, ja sitä tulee hoitaa. Tai mistäs mä tietäisin "tuleeko" sitä hoitaa, mutta kun keinoja on niin niitä voi onneksi kokeilla.
Melankolian mahdollisuus, sen sijaan, on siinä, ettei kärsi kliinisestä depressiosta, muttei toisaalta myöskään siitä, ettei ole onnellinen. Aika harva on, ja tuskin kukaan koko ajan. Kaikkein kuluttavinta on olettaa, että ei-onnellisuus olisi epäonnistumista elämässä. Voiko älykäs ja herkkä ihminen edes olla onnellinen? Esim. Gustave Flaubert ja Ernest Hemingwayn mielestä ei.
Tuli muuten vielä mieleen mielialalääkkeistä ja masennuksesta - jos masentunut kärsii ja haluaa parantua, mielialalääkkeet ja terapiahan tarjoavat sellaisen helpon menetysnarratiivin, josta voi tavallaan tulla ihan oikeasti totta siksi, että siihen uskoo ja se on narratiivimuotona niin voimakas. Se perustuu jo lapsuuden satuihin. Kun on kyllästynyt rypemään, voi hankkia lääkkeet ja mennä terapiaan ja aloittaa "parantumisen tarinan", vähän samaan tapaan kuin yipainoinen voi aloittaa "laihduttamisen tarinan" tai alkoholisti "raitistumisen tarinan". Tarinassa voi olla kuoppia ja esteitä ja se voi päättyä epäonistumiseen, mutta länsimaiseen teleologiseen ajatteluun tottuneet aivot kokevat tapahtuman joka tapauksessa projektina tai tarinana, jolla on alku ja loppu. Paine onnelliseen loppuun voi olla niin kova, että se saa ihan oikeasti tervehtymään, laihtumaan tai raitistumaan, ainakin joksikin aikaa. Sellaista tarinaa on mukava ja helppo sitten myös kertoa, ja tulla sen kautta ymmärretyksi.
Olen täysin eri mieltä onnellisuuden passivoivasta ja vaarallisesta, alistavasta vaikutuksesta. Koska olen varsin onnellinen elämässäni, saan aikaan asioita, olen luova, uskallan kyseenalaistaa normeja ja käytäntöjä, minulla on energiaa. Jos olen masentunut, passivoidun.
Myöskin yhtäläisyysmerkkisi työnteon ja onnellisuuden välillä hieman puistattavat. Pitäisikö yrittää vielä määritellä onnellisuutta, eikä vain pukea sitä pelkkään helppoon zeitgeist-kritiikkiin?
Zeitgeist-kritiikki ei totta tosiaankaan ole helppoa!
Mielestäni onnellisuuden idea, ajatus täydellisestä onnellisuuden tilasta, on passivoiva. Jos voisin saavuttaa rikkumattoman onnellisuuden tilan esimerkiksi lääkkeiden avulla, muuttuisin mitä luultavimmin passiiviseksi. Päättelen näin siitä, että omassa elämässäni muutos on edellyttänyt aina epämukavuuden tilaa.
Olen samaa mieltä siitä, että masennus passivoi, silloin kun kyseessä on mielialahäiriö, ei mielentila.
Itse en koe olevani onnellinen, sillä onnellisuus on tavallaan hyvän olotilan superlatiivi, eikä se pidä kohdallani paikkaansa. Ajatus siitä, että olisin elämässäni aktiivisesti onnellinen, tuntuu teennäiseltä ja pakotetulta. Jos olisinkin onnellinen, se olisi intiimi ja muutokselle altis tila, ei jotakin, jonka haluaisin ilmoittaa sosiaaliseksi statuksekseni.
En myöskään hyväksy ajatusta siitä, että minun tulisi olla onnellinen voidakseni olla tuottelias ja aikaansaava. Se ei pidä paikkaansa. En hyväksy myöskään ulkopuolelta asetettua toivetta tai normatiivista painetta, jonka mukaan elämäni olisi optimaalisessa tilassaan silloin kun olen "onnellinen". En usko siihen.
Jälleen, kliininen masennus tai mielialahäiriö passivoi. Ei-onnellisuus ei ole vääjäämättä passiivinen tila tai epäonnistunut asiaintila. Parhaimmillaan se voi olla luova, kontemplatiivinen ja aika herkkä olotila.
Jälleen, määrittelemme selvästikin onnellisuuden aivan eri tavoin. Minulle se ei ole mikään superlatiivi eikä minkäänlaisen "aktiivisen tavoittelun" kohde, vaan enemmänkin mielenrauhanomainen flow, joka saapuu ylleni kun annan sen saapua enkä jahtaa sitä.
Mielialahäiriö ja mielentila eivät myöskään ole kaksi eri asiaa. Mielialahäiriö tuottaa mielentilan, mutta nämä ovat vankasti sidoksissa toisiinsa.
Saatan haudata
ystäväni Vosgesin
Aah valiumia
Vaikka kuinka vakuuttelisin, tiedän, ettei kukaan todellisuudessa usko etten ole katkera, kun kerron, etten pidä onnellisuudesta.
minä uskon, ettet pidä onnellisuudesta. röyhkeästi sanottuna minäkään en pitäisi onnellisuudesta, jos määrittelisin sen samalla tavalla kuin sinä tekstissäsi.
Mikäli onnellisuus ymmärretään perustavanlaatuisena tyytyväisyytenä elämään tai vastoinkäymisten poissaolona, onnellisuutta voidaan pitää jopa yhteiskunnallisesti vaarallisena tavoitteena. Tyytyväisyys merkitsee passiivisuutta, ja passiivisuus merkitsee alistumista.
minun käsitykseni onnellisuuden perusrakenteesta on pitkälti sellainen, että kaikkia tunteita on saman verran ja ne toimivat jotakuinkin samalla teholla. jos tämän kaavan piirtäisi piirtäisi, kuva näyttäisi monelta päällekkäin asetetulta sydänkäyrältä. tunteet eivät tietenkään ole samanaikaisia, mutta nousu- ja laskukäyriä jokaisen erilaisen tuntemuskäyrän kohdalla olisi suurinpiirtein saman verran. miten ihminen voisi tietää olevansa onnellinen, jos ne tunteet (jokaisella valitsemansa), jotka tekevät onnelliseksi, olisivat aina katossa ja niiden tunteiden, jotka aiheuttavat ikäviä tuntemuksia, käyrät olisivat aina matalalla?
en erottele tähän tunnetiloja, koska mielestäni jokainen saa rauhassa määritellä ne tunteet, jotka tuottavat mielihyvää ja päinvastoin.
mielestäni tyytyväisyys itsessään ei passivoi vaan pitkäksi aikaa tiettyyn tunnetilaan jämähtäminen, jolloin ihminen ikään kuin pysähtyy miettimään asioita vain yhden tunnetilan kannalta eikä näin ollen ole välttämättä kykenevä tekemään ratkaisua, joka veisi eteenpäin ja mahdollisesti samalla toisi muut tunteet takaisin kuvioon ja tätä kautta asteittain myös onnellisuuden. yleensä ongelmien liiallinen pohdinta synnyttää vain lisää ongelmia.
minulle tuli tästä tekstistäsi sellainen olo, että mielestäsi on vain yksi ja ainoa universaali onnellisuuden määritelmä ja se on se, jonka sinä olet tässä määritellyt ja tätä kautta ihminen on joko a) onnellinen, mutta passiivinen kapitalismin orja tai b) onneton, mutta henkiseltä tasolta onnellisia ihmisiä rikkaampi ja tätä kautta ehkä parempi ihminen.
olen ehkä vähän pettynyt, koska tästä tuli vähän sellainen taiteilija ei ole taiteilija ilman luomisen tuskaa-ajatusmalli, joka on mielestäni sangen ankea ja suppea näkemys, mutta toisaalta viimeinen lause teki sinusta varsin inhimillisen niin "hyvässä" kuin "pahassakin".
Mutta eihän kyse ole siitä, että pitäisi olla onneton. Ei laisinkaan! Eikä siitä, ettei saisi olla kapitalismin orja. Itsehän olen ollut onneton kapitalismin orja lähes koko ikäni, mikä on ns. kaikkein paskin kombinaatio.
Mielestäni taiteilija voi olla myös ilman luomisen tuskaa, ja terve taiteilija on luultavasti tuottoisampi kuin sairas taiteilija, esimerkiksi masennukseen sairastunut taiteilija.
Mä vaan en usko siihen, että perustavanlaatuinen, kaikki tunnetilat ja tilanteet kattava tyytyväisyys elämään olisi mahdollista. Sen sijaan sellaisen tavoitteleminen, mikä ei ole mahdollista, saattaa tuottaa onnettomuutta. Lisäksi tavoitteessa on sisäinen ristiriita: jos täydellinen onni olisikin mahdollista, aktiivinen oleminen sellaisena kuin sen tunnen, lakkaisi olemasta.
Mä en määritellyt onnellisuutta millään tavalla, koska tuntuu että onnellisuus pakenee määritelmiä. Esimerkiksi Erasmus University of Rotterdam, joka ylläpitää kansainvälistä onnellisuustietokantaa ja julkaisee vuosittain kansainvälisen onnellisuusrankingin (Islanti oli viime vuonna ykkönen!), käyttää mittaamisessa tiettyä kysymyssabluunaa, joka sitten yhdistetään tiettyihin mm. kuolleisuutta ja mielenterveyttä kuvaaviin tilastoihin (http://worlddatabaseofhappiness.eur.nl/). Jopa onnellisuustutkimuksessa ongelmana on aina määritelmä ja kaikki riippuu määritelmästä - käsitys onnellisuuden sisällöstä kun ei vaihtele ainoastaan kansojen keskuudessa vaan myös yksilöiden välillä. Ja silti näkemystä siitä, että "onnellisuus", mitä se sitten merkitseekin, olisi kaikille yksilöille hyväätekevä subjektiivinen ja yhteiskunnallinen olotila, ei kyseenalaisteta.
Hyvä sentään että olen inhimillinen, vaikken onnellisuudesta niin kovin piittaakaan.
Haiku-Kaaso, up mine!
Onnellisuus on asbaa!
Housuissas...eiku
voi vittu. sabluunaonnellisuus. nyt mä kyllä tap
miten mitään onnellisuustilastoja voidaan määritellä, jos edes onnellisuutta ei voida määritellä? se on sama asia kuin kysyisi, voiko robotilla olla tietoisuus, kun tietoisuuttakaan ei ole saatu määriteltyä tyyliin 3500:n vuoden sisällä. mistä noita undulaatteja sikiää? mistä ne sabluunat sikiää vittu? olen hieman ärtynyt tässä. puolustan oikeuttani omanlaiseen onneeni ilman sabluunoita.
Mä vaan en usko siihen, että perustavanlaatuinen, kaikki tunnetilat ja tilanteet kattava tyytyväisyys elämään olisi mahdollista.
miksi et usko?
itse jätin tahallaan puuttumatta tilanteisiin "puheessani", koska loppujen lopuksi niillä ei ole juurikaan tekemistä asioiden kanssa esim. jos joku jää työttömäksi, saa häädön ja menettää puolisonsa samaan aikaan niin kyllähän se nyt toki vituttaa, mutta itsehän hän sitä seuraavat päätökset tekee.
sabluunaärtymykseni ei kohdistu sinuun.
ps. olen syönyt nyt kaksi kertaa jasmiiniriisiä eikä se ole närästänyt. voikohan merkillä olla merkitystä?
annareetta, varmaan siksi en usko, etten ole koskaan kokenut sellaista. Olen joskus yrittänyt ihan tosi, tosi, tosi paljon olla onnellinen. Mutta ei se vaan onnistunut. Kaikkein kivoimpaan psyykkiseen tilaan olen päässyt, kun olen lakannut yrittämästä, ja lakannut ajattelemasta onnellisuutta jonkinlaisena menestyksen mittarina tai lopputuloksena, johon pitäisi päästä kun terapiatyöskentelyllä tai järjestämällä elämänsä parhaaseen mahdolliseen järjestykseen, hankkimalla kivan työpaikan ja oikeanlaisen poikaystävän ja kauniin asunnon, käymällä lenkillä ja-niin-edelleen.
Jos joku on onnistunut tavoittamaan sellaisen pysyvän kaikki tunnetilat ja tilanteet kattavan tyytyväisyyden, jota voisi kutsua kestäväksi onneksi, se on tosi hieno asiaintila ja olen siitä vähän kateellinen (ja ehkä myös katkera). Mulle se ei vaan ole tapahtunut, ja kun olen lakannut suremasta sitä ja katsellut omaa alakuloani lähempää, olen nähnyt siinäkin jotain kaunista. Ja toki olen aika iloinen tyyppi nykyisin, en suinkaan synkistele himassa mustassa kaavussa Joy Divisioni kuunnellen ja punaviiniä kiskoen. Tai noh, ehkä joskus, mutta junou.
Se Rotterdamin onnellisuustietokannan peruskysymys näyttäisi olevan että "oletko onnellinen?", sekä joukko tukikysymyksiä. Ongelma on vaan se, että japanilainen vastaa aina vieraalle että "kyllä" (kasvojen säilyttämisen kulttuuri), kun taas ranskalainen saattaa vastata että "no jumalauta en, metro on taas lakossa, mitäs siinä kyselet paskiainen". Tämän vuoksi tarvitaan lisäkysymyksiä, ja tulkinta on sittenkin aina epäselvää. Lisää aiheesta mm. The Economistin artikkelista: http://www.economist.com/books/displaystory.cfm?story_id=10529960
Jasmiiniriisi saattaa tosiaankin olla vatsaystävällisempää. Musta se on parasta, ja basmatiriisi myös.
Jatkuva kokonaisvaltainen tyytyväisyyden tunne onkin älytön, valheellinen ihanne. Tulee mieleen just sellainen kuminaamainen hymyirvistely. Onnellisuusteatteri. Kiitos vaan mutta ei kiitos.
Itse kuulun muuten siihen koulukuntaan jonka mukaan luomiseen liittyy aina jonkinasteisia synnytyskipuja; jos työ ei tunnu missään vaiheessa tuskalliselta, on kyseenalaista onko oikeastaan tehty mitään uutta vai pikemminkin toistettu tai korkeintaan konkretisoitu jotain mikä oli jo olemassa. Tuskan tosin ei ole välttämätöntä aiheuttaa ahdistusta, vaikka usein niin käykin kun itseä tai luovan prosessin olemusta ei ymmärretä riittävän hyvin ja luullaan että moista tunnetta ei pitäisi olla ja että se on merkki omasta epäonnistuneisuudesta tms. Ahdistus onkin seurausta siitä, että kuvitellaan (sen pohjalta mitä muilta urpoilta ollaan opittu) että elämän pitäisi olla ja tuntua jotenkin erilaiselta kuin mikä oma first person experience siitä on. Oletus kun yleensä on että muut ovat oikeassa ja päätelmä siten että itse ei vaan osata, vaikka totuus de facto on että muut ovat sanalla sanoen hulluja ja itse sisimmässä tiedetään paremmin.
Taidan eksyä aiheesta. Tai ehken sittenkään.
Hulluudella tuossa viittaan siihen, että valtaosan ihmisistä uskomusjärjestelmä on sellainen että se estää heitä olemasta onnellisia (i.e. syvässä harmoniassa itsensä kanssa) ja kun eivät täten saa vahvistusta maailmankuvansa hyvyydestä omasta sisimmästään niin sitä pitää sitten yrittää saada muilta, mihin pyritään tietysti opettamalla/suostuttelemalla/painostamalla/lahjomalla/whatever muita dorkailemaan samalla lailla! Ryntäillään kaiken maailman hevonpaskan perässä kuin mummot Kekkilän mainoksessa -- kun ollaan unohdettu miltä oikea teh shit näyttää ja tuntuu. Olishan sellainen ryntäily helvetin noloa, jos kaverit olis sitä mieltä että kukkuu.
Jotenkin makes perfect sense että johtavaa onnellisuustutkimusta tehdään just Hollannissa ja että onnellisin maa on Islanti. Mulla olikin tuossa aiemmin mielessä muistikuva Björkin intiimistä studiokeikasta (YLE Teemalta) jota katsoessa ei vaan voinut olla mitään epäilystä etteikö siinä olla täsmälleen asian ytimessä. Toinen kiistaton jedivoimannäyte (sekin Teemalta) oli Francisco Varelan mystinen säteily Monte Grande -dokkarissa, jota jäin katsomaan kuin naulittuna avattuani telkkarin sattumalta kesken ohjelman. Tyyppi on kuolemansairas, mutta tätä katsoessa on vaan vaikea kuvitella että maailmassa voisi olla onnellisempaa ihmistä. Ai joo, vielä kolmas: Unknown White Male -dokkari (arvaa mistä nähty). Aika järisyttävää nähdä, miten ihmisen koko olemus muuttuu jos tämä unohtaa kaiken (siis myös kaiken bullshitin) ja saa siten mahdollisuuden kokea maailman lapsenomaisella ennakkoluulottomuudella ja kahlitsemattomalla herkkyydellä, kuitenkin kehittynein kognitiivisin kyvyin jäsentäen. Piti tilata molemmat DVD:llä. Voin lainata sulle joskus. ;)
Jatkuva kokonaisvaltainen tyytyväisyyden tunne onkin älytön, valheellinen ihanne.
Okei, toikin riippuu tyytyväisyyden määritelmästä. Vittu. Mut tarkoitan siis sitä että jos näkee kun lasta lyödään, niin mun määritelmän mukaan silloin ei terve ihminen voi kokea olevansa tyytyväinen vaan pikemminkin (maailman)tuskainen.
Tuollaisessakin tilanteessa on kuitenkin mahdollista olla harmoniassa itsensä kanssa, jos toimii niin kuin itse kaikkein syvimmin oikein uskoo olevan.
Melankolia = hyvä.
Masennus = paha.
Itse olen elänyt lähinnä molempien kanssa. Tosin tästä minulla on vain oma sanani. Olisiko depressio pitänyt diagnosoida sen sijaan, että olen vain ajatellut toimimattomuuden, drop-outtaamisen ja pohjaan- vaan ei loppuunpalamisen olevan osa elämääni?
Melankolia on ylevöittävä tunne. Katkeruus on aktiivinen. Onnellinen ihminen on se, joka kokee jalkojensa ja päänsä amputoimisen olevan oikeudenmukaista. Katkera tiedostaa vääryyden, vaikka se perustuisi vain omaan harhakäsitykseen oikeudenmukaisuudesta. Silti katkera ja alakuloinen ihminen saa aikaan melko paljon asioita.
Masentunut ei saa aikaan mitään. Jopa itsemurha on liian vaikea tehdä depiksen kourissa. Se vaatisi aloitekykyä.
Minne ovat kadonneet "onnelliset kanat"? Ehkä joku huomasi, että häkkikanalassakin voi olla rääkätty, kituva kana, joka on silti onnellinen. Luomumuniva kana voi olla katkera ja vittuuntunut (jos kloaakkinsa kautta lisääntyvästä eläimestä voi näin sanoa), mutta ainakaan puitteissa ei ole enää moittimista.
Monet ovat puhuneet onnellisuudesta sinä tilana, kun hyväksyy kokonaisvaltaisesti kaiken katoavaisuuden. Siis kaiken. Siinä mielessä Madde on oikeassa, että tämä tila ei sinänsä eroa siitä, mitä monet kuvaavat melankoliana. Sen tilan ulottaminen kaikkeen toimintaan voi olla haastavaa. Toinen keskustelu on, onko se tarpeellista. Ei ehkä tarpeellista tempoilevan zeitgeistin vinkkelistä, mutta tervettä.
Pitää myös varoa melankolian lipsahtamista destruktiiviseksi, jolloin hups ollaankin depression puolella helposti.
En oikein keksi enää mitään sanottavaa.
Tykitä herskaa
runosuoneen, tai sitten
vaikene iäksi
vai-ke-ne i-äk-si = 6 tavua
vai-ke-ne iäk-si = 5 tavua
En oo varma kumpi on oikein t. Aapinen käteen -79
No joku varmaan kohta kertoo. Mietin tuota itsekin, mutten antanut sen hillitä flowta.
kaikki muu on väärin. ainakin tänään. onnellisuus ois kyl asbaa joo.
i-äk-si on oikein.
Mmmmm.... herskaa...
Olenko ainoa, joka on huomannut, että herska ja terska rimmaavat?
Onnellisuuden
kohdattuani kuolin.
Ironia jäi.
Tarkennan omaa mielikuvaani melankolian ylevöittävyydestä. Tarkoitin, nähkääs, sanatarkasti sitä, että melankolian tilassa ihminen asettautuu irralliseen ja ehkä vähän yläviistoon asemaan koko maailmaa kohtaan. Se on siis depressioon verrattuna tyystin vastakkaista. Perus gootti meininki, kuten sanotaan. Maailma muutetaan fantastiseksi kertomukseksi, jossa minä on korkeintaan aristokraattinen, surumielisesti ihmisen heikkoudelle hymyilevä kirjailija.
Ruzaccho, kyllä olet.
Ruzaccho, tuosta ei ole pitkä matka solipsismiin, mikä taas on maailmankaikkeuden väsynein maailmankatsomustapa koskaan. Mutta pointtia sinulla on tuossa.
Oletteko koskaan miettineet, miksi Mooseksen kirjat 1-5 on kaikki kerrottu kaikkitietävän kertojan vinkkelistä? Kertoja tietää jopa sen, mitä Jumala ei.
???
kiinnostaako teitä ihan oikeasti tollaiset jutut niinku foor riil? mistä te revitte tuohon 5 miljoonaa vuotta sitten eläneiden tyyppien siteeraamiseen kaiken energian, vaikka suurin osa teorioistaankin (oikeastaan kaikki) on kumottu jo muutamaan sataan kertaan ja teorioiden teoriat perässä? saako tuota energiaa ostaa jostain kaupasta? mitä muuta siellä on myytävänä?
onko olemassa mitään naurettavampaa kuin allekirjoittaa oma nimensä lisäyksellä fil.yo? osaatteko vastata näihin kysymyksiin vai kysynkö henrikiltä?
t. annareetta, fil.yo
hahahahakuolen
Ihmiset, toverit, pohdin vain maailmaa alakuloisen solipsistin narratiivina. Kuka on uskontomme (käytännössä kaikki suomalaiset ovat kristittyjä) alkumyytin kertoja? Kuka katselee Jumalaa luomistyössään?
Mitään uutta ja ihmeellistä näissä kysymyksissä ei ole. "Jo muinaiset kreikkalaiset", so. varhaiset hellenistiset kristinuskon kriitikot kysyivät samat kysymykset ja nauroivat räkäisesti päälle.
jumalan yläpuolella on johtokunta, joka koostuu kahdestatoista vanhimmasta osakkaasta ja ei, heitä ei kutsuta nimellä vanhimmat.
telakan vessassa luki seuraavan tekstin alla "WANHA!" (saatan kuulla räkänaurun historian havinassa):
nietzsche on jumala. -kuollut-
nietzsche on kuollut. -jumala-
jumala on kuollut. -nietzsche-
Myös Portsun vessassa. Tai nyt jo edesmenneen Domman C-salin vessassa. Ei voi muistaa. Jesse tietäisi, muttei kerro.
no nyt löytyi mielenkiintoinen tek sti
vaikka täytyy sanoa etten ole melankolisia tytttäystäviäni
a i n a ymmärtänyt
melankolia ON elämää suurempi. olen joutunut sen kanssa tekemisiin v a i n ajatuksen tasolla. en haluasi joutua s e n kanssa kahden..itseasiasa uskon että on kysymys ,no ihmistä suuremmasta asiasta
no niin. tänään meillä on mustasilmäisiä papuja liemessä ja pikkupihvei. mitä sinulle laittaisin. jätski on kanssa hyvää. ..olin ulkona kolmen pusakan, puseron kanssa. siis aika viilee
otin koirankin juokseen, sen juoksuaika on onneksi ohi. ihana hurjastella viidakossa
always jou in my mind
Lähetä kommentti