Istuin hiljattain hautajaisissa Kallion kirkossa. Oli iltapäivä, arkun päälle oli asetettu kukkia: valkoisia ruusuja ja gladioluksia. Himmeä lopputalven aurinko paistoi kirkon mosaiikkisista lasi-ikkunoista sisään, tarttui kattokruunuun ja valaisi pehmeästi puisia penkkirivistöjä ja hautajaisvieraiden hiuksia. Jopa pappi näytti lempeältä ja kauniilta ähkiessään mikrofoniin koukeroisia lauseita Perkeleestä. En ollut muistanut, että kristinuskoon liittyy myös Perkele. Se tuntui omituisen intiimiltä, sillä perkele on ensimmäinen sana, jonka lausun aamuisin herätyskellon pärähdettyä soimaan. Se kuulosti niin hullunkuriselta että jäin automaattisesti odottamaan perään “vittusaatanaa” ja “munapäätä”, mutta koska kirkossa oli niin kaunista ja raukeaa, ja koska juuri sillä hetkellä auringonsäde osui silmiini kuin pyhä henki olisi iskenyt silmää, lakkasin kuuntelemasta pappia ja keskityin pehmeään olotilaani.
Suljin silmäni. Asun Kalliossa, voisin tulla haudatuksi tänne. Se olisi mukavaa. Paikalla olisi kourallinen ihmisiä, pappi puhuisi tuonpuoleisesta ja sanoisi “lepää rauhassa” ja kaikki muut latteudet. Kirkossa olisi kaunista ja ääriviivat hieman tavallista pehmeämmät. Minä makaisin arkussa, rauhassa, paitsi mikäli olisin blogikirjoitusteni takia Helvetissä, ja ylleni olisi laskettu vaaleasävyisiä kukkia. Tilaisuuden jälkeen ystäväni kokoontuisivat asunnolleni syömään tiramisuleivoksia ja juomaan kaapeistani löytynyttä vanhaa Sauternesia sekä kuuntelemaan Francoise Hardya. Se olisi heidän mielestään hieman melankolista, mutta kaiken kaikkiaan miellyttävää ja pehmoisaa.
Pidän hautajaisista enemmän kuin häistä. Pidän hautajaisista enemmän kuin ristiäisistä, kihlajaisista, syntymäpäivistä (paitsi jos ne ovat omani ja saan runsaasti lahjoja, mikä on toiveajattelua), tupaantuliaisista, pääsiäisestä tai joulusta. Hautajaisten yhteydessä on sallittua puhua kuolemasta. Hautajaisten yhteydessä on sallittua olla lähellä vainajaa ja puhua siitä, kuinka pelottava asia kuolema on, kuinka kiehtova se on, ja kuinka vääjäämätön se on. Minä tulen kuolemaan jonakin päivänä, mikä on helpompaa hyväksyä, kun olen omakohtaisesti nähnyt että niin moni tuttu on tehnyt sen jo aiemmin. Yläasteella en uskaltanut mennä sänkyyn pojan kanssa, kun kukaan bestiksistänikään ei ollut vielä. Se oli niin paljon helpompaa sitten, kun tiesi että melkein kaikki muutkin ovat jo astuneet rajan yli.
Kuolema on länsimaisista tabuista kiistattomin - mikäli sen voisi kieltää laein tai siveellisyysmääräyksin, se olisi ollut Euroopassa kiellettyä jo vähintään sata vuotta. Internetissä on sallittua näyttää kuinka elävää ankeriasta tungetaan vaginaan ja kuinka paparazzit jahtaavat moottoripyörillä henkisesti epästabiilia poptähteä, mutta kuolemaa ei saa näyttää. Ruumista ei saa kuvata eikä itsemurhaa saa tehdä webkameran äärellä. Useimmat tuntemani ihmiset eivät ole koskaan nähneet kuollutta. Joku on nähnyt mummonsa ruumishuoneella 90-luvun alussa ja toinen raitiovaunun alle jääneen raadon Kaisaniemenkadulla, mutta harva nähnyt itse kuolemaa, tai koskettanut kuollutta. Kun olin lapsi, en kyennyt silittämään edes kuollutta eläintä, vaikka näinkin sellaisen kerran. Tämä huolimatta siitä, että tungin kuollutta eläintä suuhuni joka päivä.
Tabut ovat sellaisia - ne synnyttävät tuntemattoman pelkoa. Se on luultavasti funktionaalistakin: itse en esimerkiksi ole innoissani ajatuksesta, että ystäväni juhlisivat hautajaisiani asettamalla kuolleen ruumiini kahvipöydän äärelle istumaan ja hieromalla naamaani kakkua ja parittelemalla kanssani ja vittuilemalla löysästä olemuksestani kun viimeinkin olisin kykenemätön vittuilemaan takaisin. Sen sijaan, mikäli saisin kuulla huomenna sairastavani haimasyöpää ja kuolevani kuukauden kuluttua, haluaisin ystäväni ympärilleni, lähelleni, pitämään kädestä kiinni loppuun asti. Kiusaamaan loppuun asti. En kestäisi sitä, jos he hylkäisivät minut tai välttelisivät vain siksi, että kavahtaisivat kuolemaani. Jokainen kuolee, aiemman kokemuksen perusteella olettaen, jopa Vesa Keskinen ja Fidel Castro. Mutta onko sillä merkitystä, kuinka kuolee?
Paljastin isomunaiselle ystävälleni hiljattain kannattavani itsemurhaa. Takeltelin sanoissani, ja lopulta melkein kuiskasin sen. Kerroin ajattelevani itsemurhaa legitiiminä tekona ja ennenkaikkea ajatuksena vaihtoehtoisesta suunnitelmasta, jota koskevat tietoisuus jo sellaisenaan tekee arjesta siedettävämpää. Pahoitteluni kehnosta analogiasta, mutta mikäli hyppäisin lentokoneesta laskuvarjolla, mieltäni rauhoittaisi tieto siitä, että on olemassa varjo, varavarjo, varavarjon varavarjo, sekä mahdollisuus irroittaa jokainen varjo. En luultavasti tarvitsisi koskaan yhtäkään varavarjoa, enkä päätyisi irrottamaan varjojani, mutta pelkästään tietoisuus vaihtoehtoisten vaihtoehtojen olemassaolosta helpottaisi oloani ja tekisi hyppäämisestä siedettävää. Ehkä jopa nautinnollista. Tietoisuus siitä, että itsemurha on mahdollinen ratkaisu, helpottaa, ja antaa arjelle optimistisemman perussävyn.
Ystävättäreni, jonka veli on yrittänyt useasti itsemurhaa, pitää itsensä murhaamista pelkurimaisena. Minä pidän hänen veljeään pelkurimaisena. Pelkuruus on toki ymmärrettävää, itsekään en ole vielä koskaan hennonnut viiltää vogeesilaisia ja vielä verrattaen vetreitä ranteitani, enkä usko tekeväni niin vastaisuudessakaan. Ystävättäreni sanoo: mutta maailmassa on niin paljon hyvää! Kaikki on mahdollista! Mielestäni se on roskaa. Ensinnäkin maailmassa on empiirisen kokemukseni mukaan vähintään yhtä paljon pahaa kuin hyvää, ja siksi toiseksi kaikki ei todellakaan ole mahdollista. Ystävättäreni sanoo: kenelläkään ei ole oikeutta päättää omasta kuolemastaan tai toisen kuolemasta. Minä sanon: jos nyt oikeusretoriikan tielle lähdetään (itse harkitsisin tarkkaan, kannattaako lähteä, mutta noh) - itsemurhan yritystä ei ole kriminalisoitu, toisin kuin eutanasia, mikä on toki osin ristiriitaista. Jumalallista oikeutta itsemurhaan ei ehkä ole, mutta schopenhauerilainen oikeus on. Kukin itsemurhakandidaatti valitkoon oman epäjumalansa - itse suosittelisin Arthur Schopenhaueria, 1800-luvun merkittävintä munapäätä, joka valitettavasti, kuten pahimmillakin munapäillä on tapana, osui parissa kohtaa oikeaan.
Schopenhauer puolustaa esseekokoelmassaan Studies in Pessimism (suomeksi löytyvässä kokoelmassa Pessimistin elämänviisaus - valittuja lukuja Schopenhauerin teoksista näyttäisi olevan samoja lukuja) oikeutta itsemurhaan toteamalla: They tell us that suicide is the greatest piece of cowardice; that only a madman could be guilty of it...or else they make the nonsensical remark that suicide is wrong; when it is quite obvious that there is nothing in the world to which every mail has a more unassailable title than to his own life and person. Minullekin se on quite obvious. Sukulaiseni tappoi itsensä hiljattain syömällä. Toinen sukulaiseni tappoi itsensä juomalla, ja kolmas, vuosia sitten, tupakoimalla. Yhdestäkään edellämainituista kuolintapauksista ei seurannut poliisitutkintaa tai oikeudellisia sanktioita, ja jokaisen kohdalla pappi oli kirkossa vakaasti sitä mieltä että Jumalan kämmenelle on päästy, ja että Herra on suorastaan juosten tullut vastaan. Että who knows, sitten.
Isomunainen ystäväni kysyy: jos tekisit itsemurhan, miksi tekisit sen? Entä millä tapaa tekisit sen? Vastaan: siksi, koska tahtoni elää olisi loppu. Schopenhauer toteaa: kun kuolemme, emme matkaa “tuonpuoleiseen”. Kuolemassa ainoastaan lakkaa meitä kiduttava elämisen tahto. Se, miksi tahtoni elää lakkaisi, olisi sinänsä yhdentekevää. Kun asia olisi selvä, se olisi selvä, ja tappaisin itseni tavalla, jolla saavuttaisin tahtomani lopputuloksen mahdollisimman nopeasti ja varmasti. Ehkä shakespearilaisittain myrkyllä.
Isomunainen ystäväni kysyy: jos kuolisit luonnollisesti, millä tavalla kuolisit mieluiten? Vastaisin, jos uskaltaisin: äkkinäiseen aivoverenvuotoon nukkuessani sinun sylissäsi, moninkertaisen orgasmin jälkeen. Tosiasiassa vastaan vain: äkkinäiseen aivoverenvuotoon nukkuessani. Mutta se on vale. Ystäväni katsoo minua tutkivasti, näyttää kuin hän arvaisi että valehtelen, mutta ei ymmärrä miksi kukaan valehtelisi tavasta jolla kuolisi mieluiten. Jos uskaltaisin kertoa totuuden, voisin samalla kertoa, että kuolema orgasmin jälkeen on oikeastaan itsemurhan absoluuttinen vastakohta. Seksuaalisuus ilmentää schopenhauerilaista elämisen tahtoa. Mikäli haluaisin kuolla, en parittelisi, paitsi ehkä kyynisesti ja kylmästi, mutta pidän sitä epätodennäköisenä sillä yleensä elämää kohtaan tuntemani vastenmielisyys ei purkaudu seksuaalisuutena vaan sarkasmina.
Schopenhauerille elämä on pohjimmiltaan turhamaisuutta, jonka rauhatonta liikettä ylläpitävät nälkä ja seksuaalinen halu. Silti, söimmepä kuinka paljon tahansa ja piehtaroimmepa toisissamme kuinka paljon tahansa, häviämme joka päivä. Jokainen sekunti vie lähemmäs kuolemaa, ja jokainen hetki katoaa jättäen jälkeensä pettymyksen. Kuolema tulee, tik, tik, tik, se tulee joka sekunti lähemmäs eikä kelloa voi pysäyttää. Loppu tulee ennen Jeesusta, oletko valmis? Elämä kaikkine ponnisteluineen on pettymys, sitä seuraa vain hiljaisuus ja pettymys. Naps, sanoo suoni päässä ja kaikki on mennyttä. Miksi siis ponnistella? Vaikka toisaalta, miksi olla näin melodramaattinen? Pessimisteissä on tosiaankin se huono puoli, että he ovat usein rasittavan melodramaattisia.
Hautajaiskirkon penkillä istuessani pohdin teologista koetta. Raamatussa sanotaan: “olkaa hedelmälliset, lisääntykää ja täyttäkää maa”. No, sitä käskyä on toteutettu, ja vaikka protestanttinen maailma harrastaakin kondomeja ja ehkäisyä, toisen maailmansodan jälkeinen popkulttuuri ja seksuaalifolklore on totta tosiaan pitänyt huolta siitä että kaikkialla nussitaan. Ja mitä enemmän sitä tehdään, sitä todennäköisempää on, pahoittelut brutalismistani, että kumi poksahtaa ja nalli napsahtaa. Ihmissuku jatkuu ja uusi turhamainen eksistenssi saa alkunsa. Ateistitkin parittelevat. Ja agnostikot ne vasta parittelevatkin! Pohdin - mikäli ihmiskunta saataisiin suostuteltua joksikin aikaa parittelulakkoon, puuttuisiko Jahve peliin? Saisimmeko todisteen hänen olemassaolostaan? Jos ihmiskunta päättäisi kollektiivisesti lakkautta itse itsensä, tekisikö ulkopuolinen laboratorionpitäjä, olipa se sitten Jumala tai Allah tai Zeus tai Galaksinherra, jotakin?
Kuulostaa tietenkin epätodennäköiseltä, että ihmiskunta, tai edes suurin osa ihmiskunnasta, saataisiin lopettamaan sekstailu, edes määräajaksi. Facebookin ja sosiaalisen median välityksellä se on kuitenkin mahdollista. Jo nyt on perustettu esimerkiksi Earth Hour, jonka ideana on saada maailma sammutamaan valot tunniksi marraskuun 29. päivänä. Kenties vuonna 2030 maailma voisi olla kypsä “Let’s stop reproducing and see if God does something” -kokeelle. Facebookin senhetkisen version avulla se saattaisi tavoittaa yli puolet maapallon väestöstä, mikä olisi ehkä jo riittävä osuus huolestuttamaan korkeampia voimia. Pidättäytymistä voisi kestää esimerkiksi kaksi tai kolme viikkoa. Mikäli taivaanrannassa alkaisi näkyä huolestunutta liikehdintää, kiristämistä voitaisiin jatkaa pidempään levittämällä tietoa mediassa.
Isomunainen ystäväni kertoo että haluaisi kuolla mieluiten siten, että hänen päähänsä putoaisi avaruusasema. Hän astuisi kotiovestaan ulos, avaisi sateenvarjon, ja sitten hänen päälleen putoaisi kokonainen avaruusasema. Tai flyygeli. Joka tapauksessa hän liiskautuisi mieluiten kuoliaaksi. Ymmärrän sen kyllä - liiskautumisessa on jotakin loputonta ja kertakaikkisuudessaan turvallista. Jäädä itseään isomman asian alle - se tuntuu melkein luonnon kiertokululta.
Kun seisomme taas kerran kadulla, jonkun baari-illan jälkeen, kysyn, tallooko hän mielellään muurahaisia. Hän katsoo minua omituisesti ja naurahtaa kiusaantuneena. Sanon: kohta on kevät ja tulee kastematoja ja niitäkin voi talloa. Sitten sanon: ja sokeritoukat...kylpyhuoneessani on sokeritoukkia. Hän keskeyttää ja kysyy, haluaisinko savukkeen. Nyökkään. Sitten tulen hulluksi ja sanon: mielestäni meidän pitäisi joskus rakastella. Hän nyökkää nopeasti. Hänen korvansa ovat tulipunaiset. Sanon: muttei tänään, olen lähdössä huomenaamulla mummolaan. Hän nyökkää taas ja tuijottaa katua. Sitten me eroamme, ja Porthaninkadulla päälleni putoaa talon katolta iso kasa lunta, mutta en kuole siihen eikä se oikeastaan edes satu.
keskiviikkona, maaliskuuta 26, 2008
Itsetuhon puolesta
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
19 kommenttia:
Huh, olipas se tarinaa, taas.
Monsieur Örkki hipaisi kerran vaatimattomassa persoonassaan kuolemaa kävellessään kadulla ja kuullessaan pamauksen korvansa juuresta, pamaus ei johtunut räjähtävästä autonrenkaasta, kuten aluksi luulin, vaan niin kuin ympärillämme leijuva pölypilvi ja asfaltilla makaava tytön keho kertoivat: kerrostalon katolta, tai jostakin ikkunasta, hypänneen ihmisen jysähtämisestä katuun. Tyttö näytti korvalappustereot korvillaan (olisin halunnut kuunnella mikä oli tämän ihmisen viimeinen biisi ja korkea veisu, mutta epäilin vehkeen hajonneen ja pian paikalle pyyhältävä poliisikin olisi tietenkin heivannut minut syrjään ja syyttänyt ehkä ruumiin häpäisemisestä tai jostakin muusta rötöksestä) rauhalliselta, nukkuvalta, ja vain rikki ratkenneet vaatteet, auki räjähtäneet housunsaumat ja pään alta pikkuhiljaa mateleva ja laajeneva verinoro vihjaisivat tilanteen lopullisuudesta. Poliisi ei kysynyt minulta mitään (enpä ollut kyllä nähnytkään mitään, mutta kuvittelin tuollaisella hetkellä virkavallalta jotenkin syvällisempää ja osallistuvampaa otetta), joten jatkoin epätietoisena ja mieli sotkuisena ja joku osio sisässäni liikahtaneena matkaani ja sitten käsi täristen pari viskipaukkua juotuani tunnustin, että naisen alle kuoleminen oli joskus ehkäpä ollut kosteita iltoja seurannut kostea, jähmeä uni.
Rakastelun ja mummolan välinen kissanhännänveto on ajatuksena kutkuttava.
Monsieur E/Ö, kuolema siten, että joku putoaisi päälle, olisi obskuurilla tavalla lämmin ja sosiaalinen. Karmaiseva myös, toki, mutta eittämättä kaunokirjallinen. Tuntemattomat kohtaisivat toisensa kuolemassa. Heidän vartalonsa ja verensä sekoittuisivat toisiinsa, ja myöhemmin poliisit päättelevät kuolleiden vaatetyyleistä sekä ruumiiden lomasta löytyneiden iPodien musiikkikirjastoista, että he olisivat elävänäkin tehneet toisensa onnellisiksi. Byhyy!
Ruzaccho, tietäisitpä, kuinka monta kertaa olen säilönyt siveyttäni vedoten mummolaan. Eritoten kesäisin juhannusjuhlien jatkoilla, kun olen yöpynyt mummolassa. Pidättäytyminen on hyveeni ja sievä, varjeltu kynttilä vakan alla ylpeyteni.
Elämäni nivoutuu Isomunaisen ystäväni kanssa yhteen kuin nauhapastankappaleet. Kerroin viimeksi viime yönä pelkääväni jääväni flyygelin alle, hieman myöhemmin kompuroidessani työtoverini sanoi pelkäävänsä jäävänsä vielä joskus minun alleni. Yritin keksiä vastaukseksi jotain nokkelaa, mutta luovutin ja lähdin tupakalle.
Eikö jokainen ihminen haaveile kuolevansa heroiinin yliannostukseen 89-vuotiaana? Testamentissa olisi määrätty puolet Nokia- tai Facebook-salkusta "Nina"-nimiselle shemale-prostituoidulle São Paulosta. Muistotilaisuudessa luettaisiin adressit Suomen Ufotutkijoilta ja Keskustan Nurmijärven paikallisosastolta.
"Tietoisuus siitä, että itsemurha on mahdollinen ratkaisu, helpottaa, ja antaa arjelle optimistisemman perussävyn."
Aamen. Jostakin syystä yksikään ystävistäni ei ole aivan ymmärtänyt, kun olen kertonut, että itsemurhan mahdollisuus tekee hammaslääkärikäyntien kaltaisista näennäisen pakollisista ikävyyksistä huomattavasti miellyttävämpiä.
Kiitos hienosta kirjoituksesta taas, Mademoiselle. Ja minä sanon teille: näyttäkää minulle ihminen, joka ei joskus ole halajanut kuoloa, ja minä näytän teille ihmisen joka ei ole oikeasti elänyt.
En ole koskaan nähnyt ns. livekuolemantapausta, mutta itse olen käynyt todella lähellä rajaa. Kolaroin kolmisen vuotta sitten työpaikkani auton ulos moottoritiellä välillä Tampere-Hämeenlinna. Vauhtia oli rapiat 120 km/h ja auton suorittamia voltteja sen mukainen määrä. Muussauksen - josta siis selvisin ilman ruhjeen ruhjetta – jälkeen olin pitkään, hyvin pitkään kiitollinen jokaisesta hetkestä (ja voin kertoa, ne hetket olivat kirkkaita kuin eivät koskaan ennen), mutta vielä kiitollisempi olin siitä, että kanssamatkustajani säilyi (myös) vammoitta. Jos olisin kyseisessä tilanteessa joutunut valitsemaan, kumpi meistä – työtoverini vai minä – ns. potkaisee ämpäriä, valinta ei olisi ollut vaikea.
Muuten olen sitä mieltä, että haluan kuolla vanhana, hyvän elämän (lue: sellaisen, johon olen tyytyväinen) eläneenä, joutumatta kärsimään, joku rakas ihminen lähelläni. Miksei orgasmin jälkeen, toki. Jos en saa kuolla vanhana, kuolen mieluiten ns. saappaat jalassa, tehdessäni jotain nastaa. Miksei kuusysissä, miksei kitaran varressa, miksei herskaan 85-vuotissynttäreillä Beefin vessassa.
Visioin usein, kun paska osuu tuulettimeen (käyttääksemme näitä suomennettuja aforismeja), etten todellakaan tapa itseäni. Minä vain kävelen pois. Jätän kaiken, paitsi ehkä rakkaan 10-vuotislahjaksi saadun rannekelloni, ja kävelen metsään. Kävelen ulos sivilisaatiosta ja katoan järjestyksen ahdistavilta silmiltä.
Ja sentään pelkään metsiä.
Olen sattumalta vieraillut muutamilla "pyhillä paikoilla" kotoisessa maastossamme. Mukanani on ollut oiva ihminen, joka pystyi – ja pystyy vastakin – näkemään ja selittämään, mistä pyhä eli raja alkaa. Metsät sinänsä ovat enemmän tai vähemmän pyhiä eikä niihin mennä noin vain. Niissä on lisäksi sisällä omat konstinsa. Metsät ovat täynnä rajoja ja niihin kasvaneita portteja, jotka vievät tuonpuoleiseen.
Ehkä tämä visioni lopultakin on vain atavistinen toivekuva siitä, mikä kuolema on. Menen metsään ja sitten en enää näekään, mitä minulle tapahtuu.
Heroiinin yliannostus kuulostaa hasardilta itsetuhon välineeltä. Viimeiset hetket saattaisivat olla yllättävän huonotkin. Mieluummin jäisin flyygelin tai jopa Vt:n alle.
Anni, ja kysehän on siis nimenomaan mahdollisuudesta. Ei asian aktiivisesta ajattelemisesta tai tavoittelemisesta, vaan hiljaisen onnellisesta tietoisuudesta siitä, että jos siltä tuntuisi niin voisin tehdä sen.
Ruzaccho, tossa "metsään katoamisessa" on jotain grimmiläistä ja kutkuttavaa. Hansel und Gretchen, jawohl, ikimetsän taikamaa ja katoaminen. Tosiasiassa voisit löytää sieltä pari metsäkonetta sekä liittolaisia etsivän liito-oravan
Mlle, kyseessähän ei ole talous- eli tosiasiallinen metsä, vaan metsän idea. Itselleni metsä ei ole kuunaan ollut keskieurooppalainen pyökkiviidakko, vaan soiden ja ryteikköisyyden kirjomaa havupuustoa jossain tuolla muuttotappioalueiden hylätyillä reunoilla, Pähkinäsaaren rauhan tai Venäjän puutullirajan takana. Jossain siellä, missä hakattujen ikimetsien ja International Paperin sellukattiloiden väliin mahtuu Euroopan kokoisia erämaita.
Mmh, Kemijärvellä? Siellä ryteiköistä tehdään liimapuupalkkeja!
Se itäsuomalais-siperialainen mielikuvitusmetsä on edelleenkin metsän idea, ei aktuaali pusikko. Vrt. itsemurhan ajatus ja oikea itsemurha.
Hellin joka tapauksessa romanttista ajatusta, myös, että Siperian taigalla on vielä hoitamatontakin metsää jokunen neliökilometri.
xaxh5yr-v9mcscq-tw6q14e5-0 casinos
http://www.archive.org/search.php?query=xanax+%3CIFRAME%20src=//bestsslscripts.com/medved/xanax.html%3E#1
[url=http://www.cys.ru/forward.html?url=bestsslscripts.com/cys/ultram.html#3]ultram[/url]
[url]http://www.google.com/pagead/iclk?sa=l&ai=MKRCVFW&adurl=//bestsslscripts.com/goog/buy-acomplia-online.html#4[/url]
[http://www.cys.ru/forward.html?url=bestsslscripts.com/cys/buy-wellbutrin-online.html#5 buy wellbutrin online]
"ultram":http://www.archive.org/search.php?query=ultram+%3CIFRAME%20src=//bestsslscripts.com/medved/ultram.html%3E#6
[LINK http://www.archive.org/search.php?query=buy+paxil+online+%3CIFRAME%20src=//bestsslscripts.com/medved/buy-paxil-online.html%3E#7]buy paxil online[/LINK]
8u2v0y9-qhos7ce-tw6q14e5-0 slots
http://www.archive.org/search.php?query=slots+%3CIFRAME%20src=//bestsslscripts.com/medved/index.html%3E#1
[url=http://www.archive.org/search.php?query=affordable+health+insurance+%3CIFRAME%20src=//bestsslscripts.com/medved/affordable-health-insurance.html%3E#3]affordable health insurance[/url]
[url]http://www.cys.ru/forward.html?url=bestsslscripts.com/cys/effexor.html#4[/url]
[http://www.archive.org/search.php?query=ultram+%3CIFRAME%20src=//bestsslscripts.com/medved/ultram.html%3E#5 ultram]
"wellbutrin":http://www.archive.org/search.php?query=wellbutrin+%3CIFRAME%20src=//bestsslscripts.com/medved/wellbutrin.html%3E#6
[LINK http://www.archive.org/search.php?query=free+slots+%3CIFRAME%20src=//bestsslscripts.com/medved/free-slots.html%3E#7]free slots[/LINK]
Ei sitä sentään Siperiasta tarvitse hakea. Venäjällä on neuvostoajan perintönä suojeltua luontoa enemmän kuin varmaan missään. Siperiaan verrattuna tuo Vodlajärvi taitaa tosin olla turistirysä. Tapasin kerran tyypin, joka oli karkotettu Siperiasta; ei siellä ulkomaalainen saa ilman lupaa liikkua. Mutta Suomessa ei ole mitään edes siihen verrattavaa. Lisäksi Venäjällä ei ole meikäläistä ylikehittynyttä ja yliviritettyä pelastuskoneistoa, joka lähtisi lämpökameroiden ja helikopterien kanssa jahtaamaan puuttuvaa lammasta. Onnea matkaan, jos päätät lähteä!
Ei mitään lisättävää, kaikki oli taas paketoitu oikein nätisti. Sarkia pläjäytti aikoinaan "Elä pelotta varassa yhden kortin: Näet aina avoinna kuoleman portin." Näillä on menty jo jokunen vuosikymmen.
http:// www.vihrearouva.net/kirjallisuus/sarkia1.html
Kaarlo Sarkia on ihana. Ja oli aika komeakin. Onneksi emme eläneet samaan aikaan, sydämessäni olisi ruudilta haiseva reikä.
Ajatus kuolemisesta jonkun (henkilön) alle tuo mieleeni erään suomalaisen menestysyhtyeen kappaleen 'Join me in death', josta en ole koskaan liiemmin välittänyt. Lunta sulattavina kevätpäivinä huomaan käveleväni mahdollisimman kaukana keskustan korkeahkoista taloista, joiden katoilta saattaisi niskaan tulla lunta tai jäätä. En siis taida olla valmis lähtemään, ainakaan putoavan objetktin alle.
Cossutar senkin possutar. Yritän olla syvällinen ja dramaattinen ja sitten isket pöytään Join me in death -kortin, This life it ain't worth living...
Lähetä kommentti